Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Cheese 2725235_1280.jpg
Foto: Pixabay.com
15. októbra 2018 15:16 Naše potraviny od SITASITA

Slováci sa podľa prieskumu GfK stále viac orientujú na kúpu domácich potravín

Pri svojich nákupoch preferujú domáce výrobky štyria z desiatich Slovákov.

Až 65 % slovenských spotrebiteľov nakupuje domáce potraviny, pokiaľ ich má na výber a považuje ich za najkvalitnejšie. Už 40 % kupujúcich sa orientuje pri svojich nákupoch na slovenské výrobky, pričom toto percento sa od roku 2016 zvýšilo o 4 %. Konštatovali to v pondelok na tlačovom brífingu predstavitelia Občianskeho združenia Kvalita z našich regiónov na základe výsledkov prieskumu spoločnosti GfK. Vďaka projektu Kvalita z našich regiónov sa podľa jeho autorov za posledné roky podarilo zvýšiť záujem slovenských spotrebiteľov o sledovanie krajiny pôvodu pri nákupoch až o 60 %.

Podľa OZ Kvalita z našich regiónov je povzbudzujúce, že si spotrebitelia čoraz viac uvedomujú dôsledky svojho nákupného správania na makroekonomiku krajiny, v ktorej žijú. Dôležitosť nakupovania domácich produktov sa tak stáva celospoločenskou témou. „Za posledné dva roky sa o 4 % znížil počet tých spotrebiteľov, ktorým je jedno, z akej krajiny potraviny pochádzajú. V roku 2016 ich bolo 20,2 % a aktuálne je ich 16,2 %. Navyše, traja zo štyroch spotrebiteľov súhlasia, že je dôležité zastúpenie domácich výrobkov na regáloch predajní,“ priblížil výsledky prieskumu Panel Services Director CZ/SK v GfK Ladislav Csengeri.

ZMOS projekt podporuje

Význam projektu Kvalita z našich regiónov na podporu slovenských potravín ocenil aj výkonný podpredseda Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) Milan Muška. „Potrebujeme zvyšovať sebestačnosť v produkcii potravín, a tým pádom zvyšovať ekonomický potenciál jednotlivých regiónov, pretože toto všetko má vplyv na samotný rozvoj regiónov, miest a obcí. Nielen tým, že mestá a obce sú financované z dane z príjmov fyzických osôb, a teda čím väčšia zamestnanosť, tým väčšie príjmy pre mestá a obce, ale zvyšujú sa tým aj ďalšie kvantitatívne a kvalitatívne ukazovatele slovenskej ekonomiky. Preto tento projekt považujeme v združení za veľmi dôležitý,“ uviedol Milan Muška.

Slovenskí spotrebitelia sú si podľa výsledkov prieskumu GfK ochotní za slovenské potraviny priplatiť. „Ak budeme nakupovať domáce, nebudeme to musieť dovážať z celého sveta. Čísla hovoria o tom, že pokiaľ obchodníci ponúkajú slovenské potraviny, ľudia sú si ochotní tieto produkty kupovať aj za vyššie ceny. Potvrdzuje to teda fakt, že Slováci majú v poslednom čase aktívny prístup k svojej spoločnosti. Je to veľmi dôležité z hľadiska zmýšľania celej spoločnosti. Ak aj príde nejaká kríza, vždy je lepšie, ak sú obyvatelia krajiny zvyknutí si kupovať domáce výrobky,“ povedala autorka projektu Pýtajme si slovenské a predsedníčka OZ Kvalita z našich regiónov Bohumila Tauchmannová.

Na základe výsledkov a zmien správania sa spotrebiteľov za posledných desať rokov si Tauchmannová myslí, že dozrel čas na rozšírenie komunikácie so spotrebiteľom o ďalšie, súvisiace oblasti, ako je neplytvanie potravinami či surovinovými zdrojmi.

Osobitný odvod nákupnému patriotizmu Slovákov nepomôže

Autorka projektu Pýtajme si slovenské sa v pondelok vyjadrila aj k navrhovanému zavedeniu osobitného odvodu pre obchodné reťazce, ktorý ma podľa slovenského agrorezortu podporiť domácu produkciu a potravinovú sebestačnosť. „Návrh je v rovine, že sa nerobí dobrovoľne. Ak sa niečo robí z presvedčenia, vždy je to lepšie, ako keď sa niečo musí, tak ako je to v tomto prípade. Osobitný odvod 2,5 % je príliš vysoké číslo. Navyše, plánované vyzbierané peniaze z odvodu doteraz neboli jasne agrorezortom vysvetlené, kam poputujú a na čo všetko budú slúžiť. Z môjho pohľadu toto nie je cesta, ktorá by podporovala nákupný patriotizmus. Ten musí mať spotrebiteľ v hlave alebo v srdci. Iba takto to funguje dlhodobo a systémovo,“ dodala na záver Tauchmannová.

Témy

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Odporúčame

Zavrieť

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies