Používate zastaralý prehliadač, stránka sa nemusí zobraziť správne, môže sa zobrazovať pomaly, alebo môžu nastať iné problémy pri prehliadaní stránky. Odporúčame Vám stiahnuť si nový prehliadač tu.
Generálny riaditeľ Pôdohospodárskej platobnej agentúry (PPA) Juraj Kožžuch Foto: SITA/Branislav Bibel
31. mája 2018 18:27 Agro od SITASITA

PPA vyplatila vlani žiadateľom v rámci podporných schém 658,58 miliónov eur

Novými kontrolnými opatreniami naopak na projektové podpory PPA nevyplatila 11 miliónov eur a odstúpila od 76 zmlúv.

Pôdohospodárska platobná agentúra (PPA) vyplatila v roku 2017 na jednotlivé podporné schémy 658,58 miliónov eur. Najvyšší podiel z toho tvorili priame platby, ktoré dosiahli výšku 533,33 mil. eur. Vďaka novozavedeným opatreniam na zvýšenie transparentnosti, prevencie podvodov a nezrovnalostí v minulom roku na projektové podpory nevyplatila 11,05 mil. eur. Celkovo vykonala 7 553 kontrol na mieste a odstúpila od 76 zmlúv. Na verejnom odpočte PPA za rok 2017 o tom vo štvrtok informoval generálny riaditeľ PPA Juraj Kožuch.

„V súvislosti s legislatívnou podmienkou mať najmenej 75 % plochy zakreslenej v digitálnej podobe prostredníctvom GSAA sme dosiahli viac ako 80 % digitálnej plochy, čo je veľký úspech. Stalo sa tak vďaka podpore a pomoci žiadateľom, ktorým naši administrátori na regionálnych pracoviskách pomáhali so zakresľovaním hraníc užívania. Zároveň nám to však prinieslo zvýšenie počtu nezrovnalostí medzi digitálnymi a papierovými žiadosťami. Do budúcnosti je však digitalizácia jediným možným riešením, ktoré prinesie množstvo výhod i zrýchlenie procesov,“ uviedol Kožuch.

Schválených bolo 71 % žiadostí na priame platby

V roku 2017 prijala PPA na priame platby podľa Kožucha 53 645 žiadostí, z toho bolo schválených 71 % a vyplatených 274,07 milióna eur. Prvýkrát v histórii svojho fungovania PPA vyplatila preddavky a to v sume 22,78 mil. eur. V rámci neprojektových opatrení Programu rozvoja vidieka SR 2014 – 2020 vyplatila agentúra celkovo 361,78 mil. eur, pričom najväčší podiel tvorili platby na znevýhodnené oblasti, tzv. ANC, vo výške 247,6 mil. eur.

Na projektové podpory v roku 2017 vyplatila PPA podľa svojho generálneho riaditeľa 103,66 mil. eur v celkovo 394 žiadostiach o platbu a vyhlásila v rámci Programu rozvoja vidieka SR 2014 – 2020 celkovo 6 nových výziev a uzatvorila dve z nich. „V súvislosti s administráciou veľkého množstva projektov PPA v minulom roku prijala 234 žiadostí o zmenu projektu, čo značne oneskorilo vyplácanie platieb. V roku 2017 bolo prijatých 141 žiadostí o záložné právo, čo je o 80 viac ako predchádzajúci rok,“ pokračoval Juraj Kožuch.

Pre zvýšenie transparentnosti, prevencie podvodov a nezrovnalostí zaviedla v roku 2016 PPA podľa svojho riaditeľa viaceré opatrenia, ako napríklad stopercentnú kontrolu na mieste každého projektu pri každej žiadosti o platbu vybraných opatrení i preverovanie konfliktu záujmov pri posudzovaní projektov a vyhodnocovaní verejného obstarávania (zavedenie 100% korekcie v prípade zistenia konfliktu záujmov). „PPA zaviedla taktiež kontrolu stavebných investícií a stavebných rozpočtov prostredníctvom certifikovaného softvéru ODIS, čím zabraňuje schváleniu a vyplateniu neúmerne nadhodnotených projektov. Tieto opatrenia prispeli k zníženiu vyplatených súm v minulom roku o 11,05 mil. eur oproti požadovaným 146,56 mil. eur,“ ozrejmil Kožuch.

Viac ako 7 500 kontrol

Na trhové opatrenie vyplatila PPA vlani celkovo 17,34 mil. eur a v oblasti štátnej pomoci administrovala 6 opatrení a vyplatila 4,24 mil. eur. PPA vykonala tiež 7 553 kontrol na mieste. Z tohto počtu bolo vykonaných 338 na projektové podpory, 466 na trhové opatrenia a 6 749 na priame podpory a krížové plnenie. PPA k 31. decembru 2017 evidovala 2 877 nezrovnalostí v hodnote 48,08 mil. eur, z čoho nové nezrovnalosti evidované vlani predstavovali 6,22 mil. eur a vyriešila 357 nezrovnalostí v hodnote 5,38 mil. eur.

Do budúcnosti sa PPA zameria predovšetkým na elektronizáciu všetkých procesov. „Dobudovaním informačných systémov PPA a ich prepojením s príslušnými registrami iných orgánov verejnej správy dôjde k rýchlejšiemu administrovaniu podpôr a získavaniu aktuálnych podkladov nevyhnutných pre rozhodovanie. Skrátia sa tak vybavovacie lehoty pre žiadateľov o podpory a zníži administratíva pre žiadateľov. Odbúrame tiež zložitú papierovú agendu súvisiacu s komunikáciou so žiadateľmi. Zavedením elektronizácie tiež očakávame, že nebude dochádzať k viacnásobnému zadávaniu rovnakých údajov od žiadateľov, čím zabezpečíme jeden z princípov e-Kohézie – jedenkrát a dosť a PPA prispeje k vytvoreniu efektívnej verejnej správy,“ uzavrel Juraj Kožuch.

Témy

Odporúčané články

Najčítanejšie za 24 hodín

Odporúčame

Zavrieť

Web obsahuje cookies. Prevádzkovateľ webu nezbiera žiadne osobné údaje, ak nie ste registrovaný. Web obsahuje prvky tretích strán. Viac k: Ochrana osobných údajov a cookies