FTÁČNIK: Primátor stráca dynamiku

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Metro BA
šírka len 300 px, alternatívna metra v BA, električka

Prednedávnom ste mali s primátorom „prestrelku“. Nepáčilo sa mu, že petržalská samospráva podľa jej predbežného stanoviska preferuje prioritne podpovrchový variant, prípadne jeho čiastočnú úpravu a skombinovanie s polozapusteným variantom. Primátor sa totiž prikláňa k pozemnému variantu, lebo na iný nemá mesto údajne peniaze. Ako hodnotíte celú situáciu po tom, ako bol zverejnený rozpočet mesta?

Ukázalo sa, kde je pravda. Mali sme polemiku, kde sme si vysvetľovali predbežné stanovisko Petržalky. Vychádzali sme pri ňom z informácií, ktoré sme mali k dispozícii. Primátor zhodnotil aj finančnú stránku v tom zmysle, koľko peňazí má k dispozícii mesto a povedal, že treba vybrať najlacnejší variant. Koľko na to mesto má, sme nevedeli. Primátor nám odkázal, aby sme to nebrzdili, lebo električka môže byť v roku 2011 realitou. Zrkadlo tomuto tvrdeniu nastavuje návrh rozpočtu. Tam je napísané, že namiesto 36 mil. eur, ktoré sú požadované na budúci rok na nosný dopravný systém – má sa na mysli oprava Starého mosta a projektovanie prác, ktoré súvisia s trasovaním systému v ďalšej línii smerom na Janíkov dvor – bol na to naplánovaný pôvodne jeden milión eur, teraz šesť miliónov eur. Ale to nestačí ani len na projektové práce.

Po zhliadnutí návrhu budúcoročného rozpočtu a po rokovaní na mestskej rade, myslíte si, že mesto naozaj nemá v súčasnosti peniaze ani na jeden z variantov nosného dopravného systému?

V rezervnom fonde nie je toľko peňazí. Fond je takmer vyprázdnený rozhodnutiami poslancov zo septembra a októbra tohto roka. To znamená, že poslanci peniaze určené na nosný dopravný systém nasmerovali na iný účel, a preto na Starý most, respektíve nosný dopravný systém, nie je dosť peňazí.

Metro BA
šírka len 300 px, alternatívna metra v BA, električka

Ak sa nepodarí nájsť v rozpočte mesta peniaze na tento projekt, cestujúci sa tak ľahko plánovanej električky nedočkajú. Predpokladám ale, že to môže mať aj vážnejšie dôsledky.

Môže to ohroziť čerpanie peňazí z európskych fondov na celý projekt TEN-T 17 (prepájanie železničných koridorov, pozn. redakcie). Ak nebudú veci včas naprojektované, peniaze sa nestihnú včas vyčerpať. Slovensko môže prísť aj o tie zdroje, ktoré má ministerstvo dopravy na projekt TEN-T 17, pretože časť línie nebude naprojektovaná. To by bolo veľmi zlé.

Ohroziť by to však mohlo aj väčšie projekty priamo v mestskej časti. Už v minulosti sa hovorilo, že nosný dopravný systém je nevyhnutnou podmienkou pri výstavbe Južného mesta. V opačnom prípade by totiž mohla doprava na území Petržalky totálne skolabovať.

Všetko je to prepojené. Zatiaľ sú to len solitéry. Ak tam má prísť výstavba v takom rozsahu, ako sa plánuje, je nutné doriešiť dopravu obyvateľov, ktorí tam budú bývať, do mesta. Na to má slúžiť nosný dopravný systém. Je aj v záujme Petržalky, aby doriešila dopravu. Ale tú nevie

doriešiť bez pomoci mesta. A mesto sa k celému projektu zachovalo tak, ako sa zachovalo. Že ho finančne odsunulo nabok, hoci je to priorita.

Ale to nie je jediný investičný projekt, ktorý je úzko prepojený na nosný dopravný systém. Už niekoľkokrát ste spomínali, že mestská časť nemôže pokračovať v obstarávaní územných plánov zón. Jeden z nich pritom súvisí s plánovanou výstavbou Petržalka City okolo Chorvátskeho ramena.

Projekt sa síce začína v etape A, ktorá je v lokalite, ktorá nesúvisí s nosným dopravným systémom, ale už sa robia plány aj na ďalšie etapy. Chceli sme spraviť územné plány zón v tej najcitlivejšej lokalite. Ale nemôžeme, lebo nevieme, či pôjde električka po povrchu, či bude polozapustená alebo zapustená. Čakáme už rok, aby sme zaregulovali územie. Všade sa hovorí – robte územné plány zón. My by sme ich urobili, len potrebujeme dohodu s

mestom.

Vidíte v tom ešte nejaký ďalší problém?

Z návrhu rozpočtu vychádza, že pre budúce volebné obdobie zostane v rezervnom fonde 8,5 milióna eur. To nestačí na žiadny nosný dopravný systém. Ani ako rezerva pre ďalšie veľké problémy mesta, ktoré bude musieť riešiť. Síce sme mali v roku 2009 rezervný fond vo výške viac ako 100 miliónov eur, vrátane tých peňazí na nosný dopravný systém, peniaze sú ale preč. Pre budúce volebné obdobie zostane v rezervnom fonde suma, z ktorej sa žiadne veľké projekty robiť nedajú. Ak je to zámer primátora a vedenia mesta, tak nech ho povedia. Ale ja čítam tak, že budúcemu volebnému obdobiu nenechajú dobrú východiskovú pozíciu.

Milan Ftáčnik
Milan Ftáčnik

Vyzvete najbližšie verejne primátora, aby celú vec vysvetlil?

Určite áno. Primátor musí povedať, ako chce pokračovať v budovaní nosného dopravného systému. Teraz naozaj nevidím, že problémom je stanovisko Petržalky. My o ňom chceme diskutovať. Odkedy sme ale o ňom rokovali na októbrovom zastupiteľstve, nikto nás neoslovil. Ale teraz bude musieť primátor povedať, odkiaľ chce zobrať peniaze na akýkoľvek variant nosného systému.

Predpokladám, že Vaša verejná výzva bude na primátora smerovať aj v ďalšej známej veci, ktorou je kauza PKO…

Mali sme termín 31. august – nesplnené. Potom 31. október – nesplnené. Nebol som ani jeden, ani druhýkrát za to, aby sa termín presunul. Veci si predstavujem tak, že ak je primátor zodpovedným prvým mužom mesta, musí vedieť povedať, čo chce urobiť s PKO. Je to jeho

zodpovednosť. Môže argumentovať, že potrebuje hovoriť s tým a s tým. Ale musí prísť deň, kedy sa postaví a povie – toto je môj cieľ. A nemusí to byť v súlade s predstavami investora, on je predstaviteľom samosprávy. Volený predstaviteľ občanov mesta mal by vedieť povedať, aký má plán s PKO. Myslím si, že to nevie alebo nechce povedať a tancuje okolo problému tým, že odkladá uznesenie.

Splnil primátor aspoň časť svojich úloh v tejto veci? Dal Vám aspoň písomné podklady, ktoré poslanci požadoval?

Nedostali sme to, čo žiadali poslanci.

Primátor často argumentuje právnou analýzou, ktorú si dal vypracovať. Podľa nej sa nedajú všetky kroky urobiť tak, ako ho k tomu zaviazalo zastupiteľstvo.

Právna analýza bola predložená, pretože poslanci prijali uznesenie, v ktorom ho zaviazali, aby zrušil búracie povolenie. Dostali sme analýzu, že to celkom také jednoduché nie je. Nemyslím si, že tam je meritum.

Milan Ftáčnik
Milan Ftáčnik na výšku

Kde teda?

Ani ja nemám obavu, že by zajtra niekto prišiel a zbúral PKO. Ale stále je v platnosti zmluva, podľa ktorej sa PKO zbúrať môže. Stačí, keď investor požiada o súčinnosť mesto a rozhodne sa búrať. A bude búrať. Primátor mu v tom nezabráni, pretože podpísal zmluvu, kde tú kompetenciu odovzdal Henbury Development. Ak nás ubezpečuje, že búrať sa nebude – je to len rešpektovanie status quo. Povedzme si, že sa nebude búrať. Čo to ale znamená pre budúcnosť PKO? To je tá hlavná otázka, ktorú to uznesenie kladie primátorovi. Odkúpime naspäť pozemok? Postavíme náhradné priestory? Nájdeme nejaký kompromis na mieste existujúceho PKO? Kto zaplatí rekonštrukcie, ak tam má PKO zostať? Toto sú všetko otázky, ktoré musí zodpovedať primátor.

Ak sa opäť nič nezmení, budete znova primátora vyzývať, aby konal?

Už sa v tom topí sám, už ho nemáme k čomu vyzývať. Samozrejme, budem trvať na tom, aby splniť uznesenie. Je to jeho elementárna povinnosť. Pre neho je to určite nepríjemná téma, pretože sa do nej sám zaplietol tým, že konal mimo zastupiteľstva uzatvorením zmluvy so spoločnosťou Henbury Development. Hovorí, že to bolo v intenciách rozhodnutia zastupiteľstva. Urobil to sám, dostal sa do problémov a nevie sa z nich dostať von.

Nie je to „odkladanie“ typické náhodou aj pre projekt LIDO park-u?

Projekt LIDO park-u zamrzol. Riešili sme ho v auguste. Boli tri alternatívy. Nebolo ale doriešené financovanie. Dostali sme prísľub, že sa tomu budú venovať – či lízing, či úver, či kúpa či dlhodobý prenájom. Teda, ktorý z variantov je pre mesto najvýhodnejší. Všetci mali totiž z

návrhov pocit, že je to výhodné pre investora, ale nevideli výhodnosť pre mesto. Bola schválená zmena územného plánu vo vzťahu k LIDO park-u. No dodnes nemáme doriešené financovanie. Nikto nám nič nepredkladá a je december.

Čo Vám teda z (ne)konania vedenia mesta vychádza?

Ako by neboli schopní menežovať veľké projekty ako sú PKO, zimný štadión, oprava Starého mosta, alebo LIDO park. Vieme, že máme problém, dostaneme prísľub, že sa niečo bude robiť a potom sa odkladá predloženie riešenia. Na decembrové zastupiteľstvo opäť nie je

nič z týchto vecí predložené. Nerozumiem celkom tej taktike. Ale príde mi to, že primátor stráca dynamiku a schopnosť menežovať veľké procesy, ktoré má samospráva zvládnuť v tomto volebnom období.

Za rozhovor ďakuje Martina Halušková

POZN. REDAKCIE:

Webnoviny.sk oslovili aj tlačové oddelenie bratislavského magistrátu so žiadosťou o reakciu primátora Adreja Ďurkovského. Na tomto mieste ju zverejníme hneď, ako ju dostaneme k dispozícii.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Andrej ĎurkovskýMilan Ftáčnik
Firmy a inštitúcie PKO